2012-11-25

ZER DA BULLYING-a?


Eskolan epe luze batez jasaten diren edozein motatako, fisikoak, psikologikoak edo hitzezkoak, hauek ikasleen artean jasaten dira. Kasu gehienetan tratu txar hauek emozionalak izaten dira eta jolastorduetan edo klasean bertan ematen dira. Gertakari hauen protagonistak nerabezaroan sartzear dauden umeak izaten dira, gehienetan kaltetua neska izaten da.

Bullying eskolan gertatzen den muturreko indarkeria da. Indarkeri mota hau era jarraitu baten ematen da eta erasotzaileak askotan kideen konplizitatea indiferentzia edo isiltasuna lortzen du. Horrela erasotzaileak, biktiman beldurra eragiten du eta baita ezer ez esatea. Normala izaten da kasu hauetan, biktimak eskola joatearen beldurra izatea eta bere eguneroko bizitzan urduritasuna sentitzea edo triste egotea eta baita bakartia izatea. Kasu askotan suizidioaren ideia agertu daiteke.
Tratu txarrak hainbat motatakoak izan daitezke:
·      Gizarte-bazterketa eta marjinazioa.
-       Norbait baztertzea. (Pasiboa)
-       Parte hartzen ez uztea. (Aktiboa)
·      Hitzezko erasoa.
-       Norbait iraintzea. (Zuzena)
-       Ikasleaz gaizki hitz egitea. (Zeharkakoa)
-       Ezizenak jartzea. (Mistoa)
·      Zeharkako eraso fisikoa.
-       Norbaiti gauzak ezkutatzea.
-       Gauzak apurtzea.
-       Gauzak lapurtzea.
·      Eraso fisiko zuzena.
-       Norbait jotzea.
·      Larderia/ xantaia / mehatxua.
-       Beldurra sartzeko norbait mehatxatzea.
-       Gauzak egitera derrigortzea.
-       Armen bidez mehatxatzea.
·      Sexu jazarpena edo abusua.
-       Sexu-jazarpena egitea.
-       Sexu-abusua egitea.
Biktimaren ezaugarrien arabera ere tratutxarrak hainbat motatakoak izan daitezke: arrazista, homofobikoa, sexista, urritasuna duten ikasleei egindakoa, etab.
Tratu txarren ondorioak:
Biktimarentzat: eskola-porrota, trauma psikologikoa, arrisku fisikoa, gogobetetasun eza edo gustura ez egotea, barne-herstura, zorigaitza, nortasun-arazoak eta garapen orekaturako arriskua.
Erasotzailearentzat: delituzko jokabide bihur daitekeenaren lehen urratsa izan daiteke, boterea erasoan oinarritzen dela interpreta dezake eta helduarora iristen denean ere joera bera izan. Indarkeriazko egintza gain-baloratzera ere irits daiteke, gizartean onartzen eta saritzen den jokabidea dela pentsatuz.
Lekuko diren ikaskideentzat: jokabide horrek bidegabekeriaren aurrean jarrera pasiboa eta erosoa izatera eraman ditzake eta, ondorioz, pertsonaren balioari buruzko interpretazio okerra egin dezakete.

No hay comentarios: